ktyrberg.blogg.se

Australien hello!!

Kategori: Allmänt

Då har jag påbörjat ett nytt äventyr! Wuuuhh! 😄😄 Denna gång en backpackerresa längs Australiens östkust och sedan över till Nya Zealand. Tillsammans med Lina och hennes lillasyster Matilda ska jag nu njuta av ytterligare en ny kultur och förhoppningsvis utmana flera av mina onödiga fobier.
Resan startade i söndags då vi köttade igenom 22 timmar med flyg. Rejält jetlagade hade vi härligt flyt på flygplatsen på måndagskvällen med "automatiserade tull" där man fick scanna passet och sedan togs ett litet foto som jag antar gjorde igenkänning med passfotot. En liten papperbiljett som godkännande att lämna tillsammans med det krångliga delklarationspappret och vi var klara. Otroligt high-tech! 😁
Tillsammans med bra flyt och bagage i tid möttes vi bara av övertrevliga austrilenare som hjälpte oss tillrätta så fort vi hade en fråga eller ens såg lite förvirrade ut. En 20 min busstur senare var vi framme på hotellet. Sedan var det ju det här problemet med att sova på ny plats som jag alltid tampas med (något som man kan tycka att jag borde vant mig vid det här laget så som jag rest runt de senaste två åren men tydligen inte). Så efter en natt med mardrömmar och en hjärna på helvarv var det dags att kolla upp allt praktiskt som skaffa lokalt SIM-kort och införskaffa lite nödigvändiga ting från HM haha ja, lite tragiskt jag vet men billigt, välbekant och inom synhåll från hotellet så blir det så. Efter en massa strul med SIM-kortet och visiten på 3-våningsstora HM strosade vi längs gatorna i Melbournes innerstad som var fyllda med duktiga gatumusikanter och många småbutiker. Efter en stund hamnade vi i en av de många gränder med bara mysiga matställen. Efter mycket beslutsångest valde vi tillslut ett ställe och alla beställde samma goda risotto. Mums!
 
 
Efter lunchen strosade vi vidare i Royal Botanic Garden ett par timmar. Tyvärr inte så mycket blomning ännu men en skön lång promenad senare somnade jag och Lina lite för bra på hotellet. Efter närmare 2 timmar kommer Matilda in på rummet och säger till oss, att nu får det vara nog. Vi fick verkligen slita oss upp för gå ut och hitta en ytterligare mysig restaurang för en sen middag. Sedan däckade vi snabbt igen.
 
Eftersom jag tydligen är otroligt trött på kvällarna här så orkar jag verkligen inte skriva mer nu. Fortsätter förhoppningsvis imorgon med vad som hänt resten av veckan. Puss och godnatt!! 

Kommentarer

  • mor och far säger:

    Ta väl hand om. Njut av alla upplevelser.
    Kram //mor och far

    2015-10-03 | 15:48:47

Kommentera inlägget här: