ktyrberg.blogg.se

Jag tror han ar synsk

Kategori: Allmänt

Jag ska aldrig prata med Ola om vilka kanslor som kan tankas komma over mig hari Ghana!! For jag tror han ar synsk. For som jag tidigare berattat "forutspadde" han min hemlangtan. Igar fragade han om det inte var valdigt tufft mentalt att se allt lidande pa sjukhuset. Jag forklarade att jag har nog stangt av kanslorna och bara later ogonen observera, och sa far jag ta kanslorna senare nar jag kommit hem till Sverige igen.
 
Meeen sa idag efter lakarronden borjade jag med att hjalpa en man, som varit med i en olycka och inte kan rora sig ordentligt, att ata frukost. Nar jag sedan kommer ut i korridoren hor jag att ett av barnen fran ett av de andra vardrummen grater och skriker for full hals sa jag gar till det rummet och far se att de haller pa att byta bandage och fixering for hennes brutna larben. Personerna som gor detta ar hennes anhoriga och en student (som gatt i sin utbildning ca 3-4 manader). Alltsa ar jag den hogst utbildade i rummet men forstar anda ingenting. Jag forstar inte vad de gor for de pratar endast pa Twi, varfor DE gor det eller varfor hon inte har nagon smartlidning eller ens nagon som forsoker trosta henne. Darfor gar jag fram till denna 11-aring for att halla hennes hand men kan inte kommunicera med henne da hon inte forstar engelska och dessutom ar sa spand och uppstressad av situationen. Personerna pratar over huvudet pa flickan och kan inte halla benet ordentligt sa frakturen ligger sakert och skaver ordentligt mot varandra och omkringliggande vavnad. Nar de antligen tagit bort tejpen/fixeringen fran benet inser de att de inte forberett den nya fixeringen och mannen gar ut for att hamta den nya fixeringen och kvar star kvinnan (som jag skulle vilja gissa ar barnets mormor) och forsoker halla flickans ben, och gor enligt mig inte sarskilt bra jobb eftersom hon flyttar benet ibland och barnet da skriker och grater. Efter 5 minuter kommer antligen mannen tillbaka med den nya fixeringen och da borjar de sjalvklart rucka annu mer pa benet och inser nar de nastan ar klara att den inte ar tillrackligt strackt och far borja om. Under denna del skriker flickan efter sin mamma och ingen direkt lyssnar pa henne eller forsoker lugna henne, forutom jag som forsoker soka ogonkontakt och krama hennes hand, men kanner att efter ett tag kan jag inte se henne i ogonen langre for jag ar pa vag att borja grata. Jag inser att jag har tva val: 1. Ga darifran och lugna ned mig/grata for mig sjalv, eller 2. Titta pa vad de andra gor och sta kvar och halla hennes hand, som hon nu kramar hart. Jag gav mig sjalv en mental bitchslap och holl hennes hand tills de var klara. Hela proceduren tog sakert bara 10-15 minuter men det kandes som 1 timme for mig. 

Kommentarer

  • Pappa säger:

    Kan du inte ta tag i problemet och slänga undan personerna. Man blir ju förbannad.

    Svar: Om jag hade vetat vad de gjorde och att de inte kunde sin sak hade jag gjort det fran borjan men de pratade endast pa Twi sa jag forstod inte vad det holl pa med forron de var mitt uppe i processen och da stod jag redan och holl flickans hand.
    Kajsa

    2013-11-26 | 15:43:19
  • mamma säger:

    Får du inte ingripa och ta över?

    Svar: Jo jag hade sakert kunnat hjalpa till men jag forstod inte riktigt vad de holl pa med forran de var mitt uppe i allt och da holl jag redan i flickans hand och kramade den tillbaka.
    Kajsa

    2013-11-26 | 15:46:57
  • Syster Elin säger:

    :'( Kramar till dig! <3

    2013-11-26 | 22:27:18
  • Karin säger:

    Bra att du stod kvar Kajsa! Det betydde nog mkt för henne :)

    2013-11-26 | 22:30:31
  • Stora stora syster säger:

    Nästa gång. ...ta för dej....du kan....vet att det säkert är svårt. .men va fan..vad är det för idioter...gråter floder när jag läser och kan ju inte annat att tänka, tänk om det vore Malte eller Alfred. ..då hade jag bett dej direkt. ....kram. ..

    2013-12-01 | 17:35:54
  • Edina säger:

    Usch då! Blir tårögd bara av att läsa. Vad bra att du orkade stå ut. Betyder så mycket för stackars flickan.

    2013-12-05 | 21:11:33

Kommentera inlägget här: