ktyrberg.blogg.se

Taxitjaffs

Kategori: Allmänt

Annu en helg har passerat och det blev en mycket energikravande sadan. Tidschemat blev skevt sa det blev ingen direkt lunch och for mig som ater stup i kvarten var det chockerande, att ga pa sparlaga en hel dag samtidigt som vi reste runt i minibuss, sammanpressade i en taxi och sa lite mer taxi. Allt for att besoka nagra apor och en texilfabrik - dar de tillverkar tyget for hand.
 
Det som kravde energi var emellertid inte resandet i sig utan tjaffset darimellan. Det finns namligen ingen direkt fast taxa for taxichafforer utan priset kommer man overens om innan man satter sig i bilen och kor i vag. Att i den situationen vara utlanning ar inte det lattaste. Dels vet du inte hur langt du ska aka och den resvagens varde och dels ser taxichafforer din hudfarg a.k.a. pengar och satter ett hogre pris an om du varit lokalinvanare eller om sa bara morkhyad. Och sa star du dar, ar ganska saker pa att chafforen har sagt ett for hogt pris och ska pruta ned till ett vettigt pris, samtidigt som du vet att priset chafforen forst angav skull vara ett skampris for taxichafforerna hemma i Sverige. Normalt satt star jag ut dessa tillfallen men i helgen blev det for mycket da jag samtidigt inte hade laddat pa med energi. Kande mig bara for att lagga mig ner pa gatan och skrika eller kasta nagot pa chafforen och ga darifran, men det gar liksom inte (eftersom vi star mitt ute i ingenstans och jag har ingen aning om at vilket hall jag ska).
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: