ktyrberg.blogg.se

Kirurgen del 2

Kategori: Allmänt

Nu kommer lite mer om varden eller snarare det som inte blev vard. Vi hade en patient forra veckan som kom in med ett mycket illaluktande (ar nog den varsta lukt jag varit med om under min tid inom sjukvarden) och allvarligt bensar som komplikation till diabetes. Patienten hade tidigare varit hos en ortdoktor (o som i sista bokstaven i svenska alfabetet) som hade forsokt hjalpa patienten genom att behandla saret med olika orter, vilket bara gjorde saken varre. Patienten var vid ankomst sa illa daran att den enda losning som kunde ses var amputation ovanfor knat. Dock var patienten inte i sitt fullstandigt ratta jag p.g.a. hyperglykemi och sepsis, och skulle i svensk vard sakert inte fa ta det beslutet sjalv utan att nagon anhorig tillfragades, men detta ar ju inte Sverige sa nar sjukskoterskan och andra medpatienter oversatte till patienten i fraga (som endast talar och forstar ett av de 35 olika lokala spraken) att amputation var vad lakarna kunde hjalpa honom med svarade han alltsa nej, och dar med fick ligga kvar pa avdelningen och man forsokte istallet att hjalpa patienten sa gatt man kunde men tyvarr gick patienten bort nagra dagar senare. I detta patientfall hade det absolut inte behovt ha den utvagen om patienten hade 1. sokt sjukvard direkt for sitt sar istallet for att ga till ortdoktorn och 2. forsta att lakarna vill hans basta och kapar inte av ben i onodan.
 
Nagra dagar innan det gick jag in i fel rum och sag nagra herrar som varit med i en bilkrock. Sa det var skrapsar och frakturer lite har och var. Tre av herrarna hade i alla fall frakturer for de hade kartong fastlindat mot bade ben och armar, ja just det KARTONG.
 
Samma vecka hade vi ett par andra killar som ocksa varit med i en bilolycka. De lag med nackkrage, eller vad jag skulle saga en "stodjande" nack-och halskudde, och de hade allvarliga skallskador, troligen nagon blodning. Och bada var medvetslosa och den enda utrustning som var "kopplad" till dom var varsin PVK, sond och kateter och den ena killen hade 2L syrgas. Ingen hjartovervakning, ingen personal som tittade till dem eller fanns dar for att observera i fall deras tillstand skulle forandras, ingen intensivvard tillganglig.
 
Ett annat spannande fall vi fick forra veckan var en patient med erektion som pagatt i 5 timmar. Sa med ett litet skynke mot de andra patienterna (for ovanlighetens skull, annars brukar allt vara oppet) i vardrummet dranerade tva lakare hans penis med kanske 500ml blod utan nagon forandring. Och for forsta gangen fick jag anvanda mina kunskaper att som sjukskoterska assistera och visa att jag kunde se vad de tankte och planerade att gora. Att jag var redan forberedd med de redskap som de ville ha innan de behovde fraga om det, vilket ar ganska ovanligt har. Har forvantar sig inte lakarna att sjukskoterskorna ska kunna rakna ut hur de tanker och ligga steget fore, da sjukskoterskorna bade ar ganska lata och gor inte mer an de maste och att de inte har den medicinska kompetensen.

Kommentarer

  • mamma säger:

    Vad skönt att få använda dina kunskaper, sa läkarna något efteråt? Kram

    Svar: Nja inte sa mycket, typ "tack sa mycket for hjalpen" men vi pratade lite under tiden och den ena lakarna hade jag traffat pa en annan avdelning och assisterat honom da. Sa han kom ihag mig nu och kom i hag att jag var sjukskoterska fran sverige. Men deras paffa och uppskattande ansiktsuttryck rackte gott och val for mig. :)
    Kajsa

    2013-12-17 | 15:35:00
  • Carlo säger:

    Du menar kunskaper i kirurgi va, Lena? ;-)

    Kajsa, ju mer jag läser desto modigare tycker jag att du är. Så här på avstånd iaf verkar det väldigt spännande.

    Svar: Ja det ar bade spannande och laskigt pa samma gang, men sarskilt modig kanner jag mig inte. Snarare nonchalant och samtidigt hjalplos.
    Kajsa

    2013-12-18 | 22:23:50
  • Maja säger:

    Vad duktig du är! Men fy vad läskigt det låter. Det är inte för stor press? Kram M

    2013-12-20 | 20:00:43
    Bloggadress: http://maaia.blogg.se

Kommentera inlägget här: